تفکر خلاق

تفکر خلاق یک مهارت حیاتی زندگی است که ما را قادر می سازد تا تصور کنیم، نوآوری کنیم و به موقعیت های غیرمنتظره یا در حال تغییر پاسخ دهیم. در طول چند ماه گذشته، همه ما مجبور شده‌ایم با توجه به همه‌گیری جهانی، در نحوه کار، آموزش و یادگیری خلاق باشیم. اکنون بیش از هر زمان دیگری، می‌توانیم اهمیت تشویق تفکر خلاق نوجوانان را ببینیم.

برنامه درسی سنتی مدرسه فضای زیادی را برای تخیل یا تفکر واگرا باقی نمی گذارد و همه نوجوانان به تفکر خلاقانه در کلاس عادت نمی کنند. بنابراین، مهم است که به آنها نقطه شروعی برای فعالیت های خلاقانه بدهیم. شما می توانید تقریباً از هر چیزی به عنوان پیامی برای تفکر خلاق استفاده کنید. از تصاویر و ویدئو گرفته تا داستان‌ها، نمودارها یا اشیاء دیگر.

تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق شامل ایجاد ایده های تازه و نوآورانه برای برخورد با مشکلات به روشی جدید است که به روش های مرسوم محدود نمی شود. توانایی ما در حل مشکلات، نوآوری و تصمیم گیری را افزایش می دهد و همچنین اعتماد به نفس و عزت نفس ما را افزایش می دهد.

وقتی در مورد “فکر کردن خارج از چارچوب” صحبت می کنیم، منظور ما دقیقا چنین چیزی است.

مزایای تفکر خلاق برای نوجوانان چیست؟

توسعه مهارت های تفکر خلاق یک راه عالی برای ارتقای تحصیلات و از آن مهم تر دستاوردهای تحصیلی شما است و به شما کمک می کند تا در دانشگاه، دبیرستان و یا در زمان درخواست های شغلی به یک نامزد قانع کننده و جذاب تبدیل شوید.

در اینجا فقط برخی از راه هایی که تفکر خلاق برای نوجوانان مفید است آورده شده است:

  1. رشد شناختی

تفکر خلاق شما را تشویق می‌کند تا اطلاعات، ایده‌ها و مفاهیم را از زوایای مختلف ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنید و مهارت‌های تفکر انتقادی خود را تقویت کنید. این می‌تواند به بهبود تصمیم‌گیری کمک کند، زیرا یاد می‌گیرید که گزینه‌ها را سنجیده و عواقب آن را قبل از انتخاب یک اقدام، حتی تحت فشار، در نظر بگیرید.

تفکر خلاقانه همچنین می تواند حل مشکلات پیچیده را تقویت کند، زیرا از رویکردهای سنتی فراتر می روید و چیز جدیدی را امتحان می کنید. کنجکاوی فکری زیادی را تحریک می کند و شما را تشویق می کند تا موضوعات جدید را بررسی کنید، فرضیات را زیر سوال ببرید و به دنبال درک عمیق تر باشید. این رویکرد نه تنها مطالعات شما را غنی می کند، بلکه زندگی شخصی و آینده شغلی شما را نیز غنی می سازد.

  • رشد عاطفی و شخصی

تفکر خلاق همچنین می تواند از رشد عاطفی و شخصی در این مرحله حیاتی و سازنده در زندگی شما حمایت کند. یافتن راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای نگاه کردن به چیزها، راهی عالی برای افزایش اعتماد به نفس شما است و به شما قدرت می‌دهد تا ارزش ایده‌ها و مشارکت‌های منحصربه‌فرد خود را ببینید. همچنین با کمک به شما برای تکیه بر خلاقیت و مهارت های حل مسئله خود برای عبور از چالش ها، استقلال را در شما تقویت می کند. البته فرآیند تفکر خلاق با آزمون و خطای زیادی همراه است که می تواند به ایجاد انعطاف پذیری عاطفی کمک کند و به شما یاد می دهد شکست را به عنوان بخشی از فرآیند خلاقانه بپذیرید و از شکست ها درس بگیرید. هم چنین برای توانمندسازی در خودبیان گری بسیار موثر است و به شما امکان می دهد احساسات و دیدگاه های خود را به روشی سالم و سازنده بیان کنید.

  •  مهارت های اجتماعی و بین فردی

تفکر خلاق یک راه عالی برای توسعه مهارت های ارتباطی قوی و موثر است که شما را قادر می سازد ایده ها و نظرات منحصر به فرد خود را به دیگران منتقل کنید. تفکر خلاق می تواند یک مسیر اشتراکی باشد که شما را به دیگران وصل می کند و این امکان را به شما می دهد تا بتوانید با همکاری دیگران گروه های مشترک  زیرا شما ایده ها را به اشتراک می گذارید و با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنید. به اشتراک گذاشتن رویکردهای ناآشنا با یکدیگر، تمرین روش‌های جدید تفکر، و همکاری با یکدیگر برای حل مشکلات، همگی به تقویت همدلی و گسترده شدن دیدگاه های شما کمک می‌کنند. مانند هر کار مشترک، احتمالاً چند اختلاف نظر بین رویکردها و روش‌های تفکر به عنوان بخش مهمی از این فرآیند وجود خواهد داشت، که موقعیتی ایده‌آل برای توسعه مهارت‌های مهم حل تعارض هم زمان با جستجوی راه‌حل و زمینه های مشترک است. دوره تفکر خلاق محیطی را برای شما فراهم می کند و رویارویی هایی را تدارک می بیند تا از آن طریق بتوانید لایه های ناپیدای ذهن خود را شناسایی کنید و سرعت دسترسی به لایه های خلاق ذهن خود را بالا ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *