تفکر اخلاقی

به نوجوانان کمک کنیم تا به یک متفکر اخلاقی تبدیل شوند

به نظر می رسد فرهنگ ما همیشه برای کار اخلاقی ارزش قائل نیست و جوانان ما پیام های متفاوت زیادی از محیط اطرافشان در مورد شایستگی و داشتن اصول خوب دریافت می کنند. برخی از نوجوانان بزرگسالانی را دیده‌اند که غیراخلاقی عمل می‌کنند و باور ندارند که کار اخلاقی مهم است. بسیاری از نوجوانان می‌خواهند کارهای خوب انجام دهند، اما در مواقعی برای یافتن شجاعت «انجام کار درست» دچار تردید و نگرانی هستند. واقعیت این است که نوجوانان هر روز تصمیمات سختی می گیرند و فشار همسالان اغلب انتخاب مسیر درست را برای آنها دشوارتر می کند. ارائه توصیه های مبهم به جوانانمان، مانند “کار درست را انجام بده!” به آنها دلایل و ابزاری برای پیگیری نمی دهد و به آنها فرصتی نمی دهد که به پیچیدگی های زندگی مسئولانه در فرهنگ ما فکر کنند. بنابراین، بیایید برخی از معضلات رایج امروز جوانان را در نظر بگیریم و اینکه چگونه می‌توانیم نوجوانان را تشویق کنیم تا متفکری اخلاقی شوند.

معضلات اخلاقی رایجی که نوجوانان با آن روبرو هستند:

تقلب کردن: تقلب در مدارس ما همه گیر است و آن را به مشکلی رایج تبدیل می کند که نوجوانان روزانه با آن مواجه می شوند. اهمیتی که به نمرات داده می شود فشار زیادی بر نوجوانان وارد می کند که می تواند به آنها این ذهنیت را بدهد که انجام هر کاری که برای موفقیت لازم است خوب است. نوجوانان ممکن است برای خوشحال کردن دوست یا سازگاری با همسالان خود به درخواست های غیر اخلاقی پاسخ مثبت دهند. نوجوانانی که ممکن است به دلیل گرفتن نمره پایین (مثلاً اخراج شدن از تیم ورزشی یا از دست دادن برخی امتیازات از سوی والدین) جریمه شوند، ممکن است تقلب را توجیه کنند.

ابن نمونه اولیه ای که نوجوانان برای انتخاب درست با آن روبرو هستند و همین نمونه ها تا پایان زندگی با ما باقی می ماند. تفکر اخلاقی بخش مهمی از تفکر است که ما به آن نیاز داریم و نوجوانان ما باید از سنین پایین با آن آشنا باشند.

دروغ گویی؛ نوجوانان اغلب به دلایل زیادی وسوسه می شوند که دروغ بگویند، مانند تمایل به همنوع شدن با همسالان خود، خارج شدن از مسئولیت ها، اجتناب از تنبیه، محافظت از یک دوست، پنهان کردن رفتار بد خود، یا اجتناب از ناامید کردن کسی.

قیچی کردن؛ در دنیای نوجوانی، خیانت به همسالان جرم تلقی می شود و می تواند منجر به طرد شدید شود. نوجوانان اغلب می دانند که اگر دیدند فردی در حال دزدی، تقلب، استفاده از مواد مخدر، قلدری یا اقدام به خودکشی است، باید به بزرگسالان بگویند، اما غلبه بر ترس از عواقب آن توسط همسالان آنها دشوار است. آن ها معضل اخلاقی در انتخاب سیگار، نوشیدن الکل یا امتحان کردن مواد مخدر مواجه هستند. نوجوانان می توانند توجیهات زیادی برای آزمایش این مواد داشته باشند و در این زمینه با فشار همسالان زیادی روبرو هستند. با وجود این همه چالش، چگونه می‌توانیم به جوانان خود کمک کنیم تا به درستی تصمیم و انتخاب های خود به جهات اخلاقی اهمیت دهند و اقدامات اخلاقی را دنبال کنند؟ مانند بسیاری از ارزش های دیگر که می خواهید به آن ها منتقی کنید، باید آنها را آموزش دهید.

راه‌های تربیت نوجوانان برای تبدیل شدن به متفکران اخلاقی

روی ارزش ها تمرکز کنید. فرهنگ ما نوجوانان را در معرض پیام های منفی بسیاری قرار می دهد. فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و اخبار اغلب رفتار بد بزرگسالان را برجسته می‌کنند. در نتیجه، پیام‌های مثبت ارزش‌های خوب ما باید قوی‌تر، مکرر و قانع‌کننده‌تر از پیام‌های دیگر باشد. هر زمان که در رسانه ها (اخبار، فیلم و غیره) یا در کتاب هایی که می خوانند، داستان های اخلاقی مثبتی دیدید، آنها را مطرح کنید و درباره آنها صحبت کنید.

به آنها برچسب خوب بزنید. ما باید به نوجوانان کمک کنیم تا خود را به عنوان افراد خوبی که در حال یادگیری هستند تعریف کنند. این مستلزم این است که مرتباً به نوجوانان بگویید که آنها افراد خوبی هستند. وقتی اشتباه می کنند، باید بگوییم که این صرفاً یک انحراف از مسیری است که می توانند به آن بازگردند. هرگز به نوجوان خود برچسب فریبکار، دروغگو یا دزد نزنید – به او یادآوری کنید که خوب است و به او کمک کنید تا به یک مسیر اخلاقی بازگردد. علاوه بر این، مطمئن شوید که به نوجوانان خود می گویید که برای محترم بودن و مسئولیت پذیر بودن بیش از هر معیار دیگری مانند نمرات، ارزش قائل هستید.

به آنها کمک کنید سهم خود را در جهان بیابند. وقتی فردی راهی برای کمک به دیگران یا تبدیل جامعه خود به مکانی بهتر کشف می کند، معنا و هدف واقعی را پیدا می کند که هویت اخلاقی او را تقویت می کند. به نوجوان خود کمک کنید یاد بگیرد از علایق و نقاط قوت خود برای بهبود زندگی دیگران یا خدمت به جامعه استفاده کند.

دست یابی به دیدگاهی گسترده تر نسبت به دیدگاه های محدود مانند جلب توجه دیگران و یا حمایت های خطرناک از یک دوست می تواند به آن ها کمک کند تا شرایط را بهتر ببینند. آن ها باید یاد بگیرند همواره امور را از زوایای اخلاقی هم بسنجند. وقتی با یک تصمیم مواجه می‌شویم، همه انسان‌ها معمولاً با تعیین اینکه کدام انتخاب برای خودشان سودمندتر است، شروع می‌کنند. آن ها باید بدانند اخلاقی بودن هم بخش مهمی از سودمندی است. به نوجوان خود کمک کنید تا چارچوب های خود را با استفاده از داستان‌ها یا تجربیات خود گسترش دهد و بررسی کنند چگونه انتخاب‌های ما بر دیگران، مدارس ما، جوامعی که در آن زندگی می‌کنیم و حتی در درازمدت بر خیر جامعه تأثیر می‌گذارد. دیدن کل تصویر اخلاقی می تواند به نوجوانان کمک کند قبل از انجام کاری که بعداً پشیمان می شوند فکر کنند و خودشان مانع تصمیمات غیر اخلاقی شوند. همچنین ایده خوبی است که به لذت انجام کار درست و اخلاقی اشاره کنید. این یک توانایی است. آن ها باید به توانایی خود در انتخاب های اخلاقی ابراز اطمینان کنند و از آن لذت ببرند. ما یعنی بزرگسالان هم اغلب انتظارات دیگران از خودمان را برآورده می کنیم و بسیاری مواقع بی آن که به وجوه اخلاقی یا غیر اخلاقی آن توجه داشته باشیم.

ارتباط باز ایجاد کنید یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به جوانان برای اندیشیدن به مشکلات اخلاقی این است که از آنها سؤالات باز بپرسیم. این پرسش‌ها می‌توانند گفتگوهای یک شام عالی را ایجاد کنند، آنها را در مورد موقعیت‌های مختلفی که ممکن است در زندگی با آن‌ها روبرو شوند فکر می‌کنند و همچنین به شما اجازه می‌دهد ارزش‌های خود را بدون سخنرانی یا موعظه به اشتراک بگذارید. در ادامه چند ایده عالی برای این گونه سوالات وجود دارد:

تفکر اخلاقی

چی کار میکردی اگر :

دیدی که یک بچه در حال تقلب از برگه آزمونت است؟

دوستان شما شروع به مسخره کردن کسی می کنند؟

بهترین دوستت لباس زشتی پوشیده بود و از شما پرسید که چگونه به نظر می رسد؟

کسی فیلمی گذاشته که می‌دانید تماشای آن برای شما خوب نیست؟

دوستی را دیدی که دزدی می کند؟

دوست شما در یک رابطه دوستی یا توسط والدینش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، اما آنها از شما خواسته اند که نگویید؟

کسی جواب آزمونی را که باید شرکت کنید به شما پیشنهاد داده است؟

می‌دانستید می‌توانید با گفتن دروغ در مورد کسی که واقعاً دوستش ندارید، به دردسر بیفتید؟

یک اسکناس 20 دلاری در کف راهرو مدرسه پیدا کردی؟

دوست شما گفت که او گاهی به کشتن خود فکر می کند؟

دوستتان از شما خواسته در مورد چیزی دروغ بگویید تا گیر نیفتد؟

می‌دانستید که می‌توانید با دروغ گفتن در درخواستتان در یک دانشگاه بسیار خوب قبول شوید؟

همانطور که در حال انجام این گفتگوها هستید، به خاطر داشته باشید که سریعترین راه برای تشویق یا تحت تاثیر قرار دادن یک نوجوان ابراز نارضایتی، قضاوت یا وحشت از چیزی است که می گوید. اما به یاد داشته باشید این بهترین راه نیست. آن ها می خواهند متفاوت باشند و ما باید زمینه های متفاوت بودن را برایشان ایجاد کنیم.

هر چه نوجوانتان به شما می گوید، آرام باشید. روی شنیدن کامل دیدگاه نوجوان خود و درک افکار او حتی قبل از اینکه کلمه ای بگویید تمرکز کنید. هنگامی که آماده به اشتراک گذاشتن نظر خود هستید، از به کار بردن جملاتی که با “شما” شروع می شوند خودداری کنید. گفتن “شما باید داشته باشید…” یا “شما باید…” باعث می شود نوجوان شما حالت تدافعی پیدا کند. از جملات «من» برای بیان افکارتان استفاده کنید، مانند «من فکر می کنم اگر شما… چه اتفاقی می‌افتد» یا «فکر می‌کنم این می‌تواند مفید باشد…» شما سعی می‌کنید نوجوان خود را به تفکر اخلاقی ترغیب کنید، بنابراین متوجه باشید که این مکالمه ممکن است بذرهایی بکارند که آنها را وادار می کند تا به یک موقعیت به روشی جدید فکر کنند.

افکار نهایی… مطمئن باشید رفتاری را که می خواهید آنها از خود نشان دهند الگو می کنید. تحقیقات نشان می دهد که الگوسازی موثرترین ابزار آموزشی والدین است. همانطور که در مورد معضلات اخلاقی با نوجوان خود صحبت می کنید، بسیار ارزشمند است که به اشتراک بگذارید که چگونه گاهی اوقات برای انتخاب درست تلاش می کنید و چه تفکری برای تصمیم گیری اخلاقی انجام می دهید. نوجوانان باید بدانند که انتخاب اخلاقی اغلب آسان نیست و همه اشتباه می کنند و اشتباه به این معنی نیست که شما آدم بدی هستید

مقاله بعدی در بابا تفکر منطقی میباشد از لینک زیر برای دسترسی به این مقاله میتوانید استفاده کنی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *